Välkommen hit och dela mitt stickande liv! Hoppas att du hittar något som du tycker är spännande. Här ska jag försöka visa vad jag gör med mitt garn och mina händer.

12 februari 2012

Färdig raksträcka samt en basker.



Först och främst vill jag tacka för alla fina kommentarer jag fått för vantarna jag stickat samt vantblockaren. Jättetrevligt! Vantarna var mitt eget mönster, men det var ju inte jag som hade kommit på idén om vantblockarna, fast jag snodde den gärna! :-)

Raksträckan på min Tea leaves cardigan är nu klar! Första ärmen är påbörjad - två gånger. Själva bålen är stickad med vanlig slätstickning, ett varv rätt, ett varv avigt. Ärmen stickas på rundsticka, alltså bara räta maskor. Jag vet inte om jag har stickat en kofta på det här sättet tidigare, i så fall var det länge sedan. Det som hände var att masktätheten blev helt annorlunda på ärmen. Så det var bara att repa upp och det tog ett tag innan jag kom på det, och byta storlek på stickan. Gick ned ett halvnummer och nu verkar det bli helt okej.


Under tiden har jag också stickat färdigt en påbörjad basker till mig själv. På bilden blockas den med hjälp av två mattallrikar och en av lilla dotterns påtringar. Man tager vad man haver... Nu har jag under ett år försökt att sticka olika baskrar som skulle passa mitt huvud (dottern har fått flera stycken oplanerat) och den här gången känns den faktiskt helt okej! Efter att äntligen ha lyckats planerar jag nu att sticka en halskrage och ett par vantar av samma garn, som jag har ligger i gömmorna. Jag älskar det här garnet!

Mönster: Basker med mosstickad kant från Yll o Tyll
Stickad till: Mig
Garn: 2 nystan Debbie Bliss Donegal luxury tweed aran i grått, färg 360010
Stickor: 3.5 och 5.0

Annars har det inte blivit så många maskor den sista tiden av olika anledningar. Jag har inte varit hemma så mycket och har jag varit hemma har orken inte riktigt räckt till.

Ha´ det gott!




Inga kommentarer: