Välkommen hit och dela mitt stickande liv! Hoppas att du hittar något som du tycker är spännande. Här ska jag försöka visa vad jag gör med mitt garn och mina händer.

19 maj 2013

"Gubbkofta"

En liten kofta till en liten, liten "gubbe"! :-) En kille på drygt tre månader som knappt nått storlek 62. Koftan hittade jag på Ravelry, där den finns som gratismönster och jag fick inspiration till dekorfärgen och lapparna på armbågarna på samma ställe. Det är alltså inte min egen idé, utan jag har glatt "stulit" den. Lapparna är av vanlig hobbyfilt och själva koftan är stickad i Svarta fårets Ulrika. Jag fick till en perfekt masktäthet, vilket inte alltid händer... Garnet är ett superwashgarn, en kofta till en sådan liten gubbe behöver ju tvättas ibland. Garnet är otroligt mjukt och lättstickat.




Mönster: Baby Sophisticate - Free
Stickad till: Pelle
Garn: 4 nystan Svarta fårets Ulrika i mörkgrå, färg nr 09 samt 1 nystan Svarta fårets Ulrika i ljusturkos, färg nr 89
Stickor: 4.5

Just nu fortsätter jag med min Amanda, har stickat backstycke, ett framstycke och håller på med den första ärmen. Koftan stickas upp till ärmhålen och sedan stickas den ihop genom oket. Den är riktigt kul att sticka, det händer något hela tiden och man kan faktiskt lära sig mönstret utantill, vilket jag tvivlade på från början. Jag tycker mycket om Lene Holme Samsøes mönster.

Jag har också köpt garn till tre nya projekt... Precis som jag inte hade flera påsar med projekt som jag inte ens påbörjat. Men man blir ju så himla sugen och det är ju så kul, framför allt när priset också är bra! :-)

Ha´ det gott!

Inga kommentarer: