Välkommen hit och dela mitt stickande liv! Hoppas att du hittar något som du tycker är spännande. Här ska jag försöka visa vad jag gör med mitt garn och mina händer.

12 februari 2013

Stickakademin

I helgen var jag i Eskilstuna genom Sörmlands Stickakademi och lyssnade på Annemor Sundbö. Vilken entusiasm och vilken glöd! Hon visade tröjor hon konstruerat och stickat efter fragment från det hon hittat bland lump och i gamla hus som isolering, eller tröjor målade från olika konstnärers tavlor. Berättade hur hon kunnat följa "lusen" från lusekoftorna långt tillbaka i tiden, hon har lagt ned ett enormt arbete. Hon berättade också att hon får lön från norska staten för sitt arbete. När får någon i Sverige den möjligheten?


Jag har tagit egna bilder, men det blev bilder med så många andra deltagare, att jag väljer att "låna" en bild från Annemors hemsida.

Eftermiddagen ägnade vi åt att lära oss sticka dubbelstickade halsdukar. Inte dubbelstickning så som jag trodde, utan en annorlunda teknik bestående av bara räta maskor, ett varv mörk färg, ett varv ljus färg och lyfta maskor som gav mönstret. Kanske kommer det en bild längre fram, provlappen jag gjorde i lördags tål inte att visas upp... :-)

Ha´ det gott!

Inga kommentarer: