Välkommen hit och dela mitt stickande liv! Hoppas att du hittar något som du tycker är spännande. Här ska jag försöka visa vad jag gör med mitt garn och mina händer.

23 oktober 2010

Fingerlösa vantarna


Igår kom första snön. När vi vaknade var det alldeles vitt på marken. Det ligger lite kvar idag också, men det mesta har smält bort. Nu är det mest bara ruggigt.

De fingerlösa vantarna till min svägerska som har det kallt på jobbet, är nu färdiga.

Mönster: Treads
Stickad till: Min svägerska Lottas kalla fingrar
Garn: 1 nystan sandnes Tove, färg nr 1088
Stickor: 3.5

Tanken från början var att följa mönstret, men så blev det inte, egentligen så följde jag nog mest bara maskantalen. Jag började med att göra en vriden resår, stickade de räta maskorna i bakre maskbågen. Jag har fått för mig att den är finare, mer utmärkande en den vanliga, så jag fortsätter nog så en tid. De delarna av vanten som är mönsterstickade gick inte alls att komma överens med. Jag gick inte mönstret att se ut som på bilden så jag bytte till mosstickning över två varv istället.

Jag fick lära mig något nytt också när jag stickade de här vantarna. Lateral braid! Jättekul. Funderar på att försöka göra en sådan "rand" i en annan färg än bottenfärgen, måste få testa det någon dag för att se om det fungerar. Det skulle också egenligen vara fingrar på vanten, men de repade jag upp. Det kändes för tjockt på något vis, gick inte att röra fingrarna riktigt. Ska man sitta vid datorn med vantar på, så får det bli ett avslut med en resårstickad kant bara. Till slut broderade jag några blommor på överhanden, men de fick inte synas så mycket. Allt som allt är jag rätt nöjd, hoppas att mottagaren också blir det.

Är det någon som vet vad de maskor som på engelska heter lateral braid (de maskorna som ser ut som liggande kedjestygn på vanten) kallas för på svenska?

Ha´ en skön helg!

Inga kommentarer: